06 April 2009

Untuk Tiga Hari - Ahadiat Akashah

SINOPSIS

"UNTUK TIGA HARI..."
Angguk!
"Awak janji?!"
Angguk. "Saya janji!"
"Walau apa pun yang akan terjadi?"
"Saya janji dan saya nekad... semuanya hanya untuk tiga hari..."
Semakin teguh jari-jemari itu bersatu, seteguh janji yang mereka hamparkan. Walaupun hakikatnya, jiwa masing-masing hancur luluh, dan sesungguhnya janji yang mereka semai hari ini menuntut pengorbanan yang maha besar... dan mereka akan melaksanakannya....
Biar apa pun! Walaupun terpaksa kehilangan mentari, melupuskan bulan, menghindarkan bintang-bintang yang berkelipan. Kerana, mereka tahu, cinta mereka mampu untuk menghiasi langit hati yang suram dan sepi. Hanya cinta mereka! Dua hati yang dijadikan satu.
Mata bertentangan, sepi, walaupun sinar cinta masih utuh di birainya, namun ia redup dikaburi hakikat yang bakal ditempuhi....

(gigih taw... sinopsis di atas adalah aku sendiri yg taip dari buku)




FrOm Me


Kali ni siyes, pas baca aku terus campak buku ni ke lantai.. bukan sebab tak best tau. Jalan citer nyer best, tapi aku tak puas hati ending cam tak abih. Agak nyer buku ni ada sequel.. dan aku sangat-sangat mengharapkan sequel. Spt biasa garapan Ahadiat Akashah mesti ada banyak hero & heroin. Dah tu kepentingan sumer mike-mike tu hampir nak sama balance.

Citer utama nyer pasal sepasang kapel ni, tiba2 kena kahwin ngn orang lain. Pastu sebelum kahwin depa sama depa janji lepas 3 hari nak mintak cerai dari pasangan masing-masing. Eeee.. cam tak logik je kan 3 hari. Mana nak cukup. Penat kenduri pun tak abih lagi. Tp Ahadiat as a writer, sukahati dia laa kan nak bape hari pun.

Seperti biasa watak hero2 dan heroin2 dlm citer ni, mmg maha perfect serba-serbi. Pastu ada watak selingan cam Balqis, Rudy, Remy, Awie, yang aku tak pasti apa fungsi depa ni dalam novel ni. Dah laaa kisah depa ni takde penamat. Membuatkan aku yakin buku ni ada sequel.

Oooo.. ada satu lagi citer yg melampau sangat war-war nyer. Mak si hero no.1, ada rumah sewa 800 pintu. Pertama kali i dengar you.. 80 pintu pun aku susah nak percaya.. ni kan pulak 800 pintu. Tak masuk kedai2 lagi. Cam melampau kaya kalah Lim Goh Tong pulak.

Ending.. satu selamat.. satu tak selamat... hehehehehe... apa2 pun, aku tetap akan terus membaca cetusan ilham Ahadiat Akashah. Sebab bagi aku cara dia gambarkan 2 org di alam percintaan tu real !!! sangat romantik tau... ada ke lagi kapel2 kat Malaysia ni mengamalkan budaya kapel Islamiyah 100%. 30% pun payah nak cari dah skang ni.

(***/*****)
.
.
.





No comments:

Post a Comment